THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tentokráte přijal nabídku k interview frontman black metalové kapely IMMORTAL TEARS, Grief. Vzhledem k tomu, že černý styl tohoto seskupení nepatří u nás k nejobvyklejším, bylo věru co vyzvídat.
Po vydání Lasombry, vašeho debutu byla vaše deska médii tvrdošíjně opomíjena a kritizována, což mě velmi překvapilo, protože já si váš debut vysloveně zamiloval a v budoucnu budu pečlivě sledovat vaší tvorbu.Čím si tu kritiku vysvětluješ ?
Obecně dáno v našich měřítkách jsou lidé hodně zaměření na grind a na doom a ta blacková scéna tady není až tak dobře rozšířena.No a když už se hraje black, tak se hraje ten true black, ten norskej styl, takže ty lidi jsou spíš zvyklejší na ty tvrdší styly a taková ta atmosféričnost je tolik nezajímá.Na ty české poměry je to takovej ten grind/death.
Lasombra je koncepčním albem.Můžeš říct, jak vznikaly texty, co je zdrojem inspirace a jaký příběh desku spojuje ?
Všechno co se týče mystiky, krve, upírů, sexu..no, celý je to hodně založený na sexu (smích) , na takovým tom prvotním hříchu, takže takový ty animálnosti.To je největší zdroj inspirace.Pak samozřejmě hodně čtu, co se týče fantasy literatury, hodně čtutaké okultní mytologii, psychologii, takže to je další taková věc..a o tom příběhu bych se radši ani moc nezmiňoval, on není zrovna převratnej, tam se spíš jedná o ty myšlenky, který jsou v nich obsažený v jednotlivejch pasážích...
A ty myšlenky bys mohl nějak přiblížit ?
To si každý musí přečíst sám.Ono je to psaný jako básně, to je jako kdyby ses ptal básníka co tím myslel, to si každý musí představit sám, každý si pod tím představí něco jinýho.Já mám trošku jinou představu a někdo jinej bude mít taky jinou představu.A já bych tu svoji představu nechtěl nikomu vnucovat, to ať si každý radši sám přečte.Pak o tom můžeme samozřejmě konzultovat, ale to máš jako bys četl knížku a pak viděl ten samej film a představoval sis ty postavy jinak, než jsou zobrazeny v tom filmu.
Jak vznikla sestava vaší kapely a co můžeš říct o svých spoluhráčích ?
Vzniklo to dost..těžko, dalo by se říct.V devadesátém šestém jsem poznal jednoho kytaristu, ale on byl spíš na takovej ten trash/death a mě více zajímal takovej ten black/doom, protože v době, kdy jsme začínali, ještě nebyly klávesy tolik obsažený.A já si říkal, že ten black a doom by se s tím dal spojit.No a pak jsem poznal basáka,ten byl k tomu doomu takovej příznivější a tak jsme se rozešli s kytaristou.Navíc ten basák říkal, že má i nějaký kámoše ze střední školy, takže to jsou vlastně spolužáci.Z jejich třídy přišel bubeník, basák i klávesista a potom Ewnissien.No a pak jsem přišel Yann, to je takovej ten náš starej harcovník.
Jak se díváš na českou blackovou scénu ?
Myslím že máme docela dobrou..třeba brňáci SEZARBIL, s těma máme velmi dobrý vztah, oni vlastně hrají takovej ten norskej styl a jako že by nás praštili, tak to se ještě nestalo..no, říkám, tady se hraje spíš norskej styl a ten já moc neposlouchám, takže se v tom moc nevyznám a těžko můžu říct, jestli je naše scéna kvalitní nebo ne.
Vaše deska mě zaujala také jednou zajímavostí.V textech není ani zmínka o Satanovi, což v black metalu dnes spíše velká zvláštnost.
(smích) No, já můžu říct, že u nás ve skupině nikdo není satanista a já jakožto řekněme "vůdce" satanista taky nejsem, mě se všechny takový ty masový náboženství, fanatismus - to je mi cizí.Ale jsou tam nějaký náznaky, já musím přiznat, že nemám rád křesťanství z osobních důvodů.Ale že bych kv§li tomu musel vyzývat Satana...to vážně ne.
Snad každý, kdo vaší desku slyšel poznal jistou myšlenkovou i hudební spřízněnost s britskými CRADLE OF FILTH a nejeden vás právě z těchto důvodů kritizuje.Co říkáš na narážky typu "kopírujete Cradly "?
(smích) Mě to přijde takový vtipný, protože mám doma desku francouzskejch DESTINITY, nějaký "Supreme Art of.." něco, nebo tak nějak, to doporučuju všem sehnat.Tohle jsou "Knedlici", ale jako my, když to pozoruju hudebně, tak určitě máme víc k DIMMU BORGIR, ti jsou takový syrovější, drsnější, kdežto CRADLE OF FILTH jsou takoví uhlazenější.Já nevím, lidi by mohlo dráždit že máme klávesy...
Klávesy má dnes ale spousta blacku, včetně DIMMU BORGIR.
Vážně nevím, možná to, že hodně měním ty hlasy..to, že 90% českýho deathu hraje jako CANNIBAL CORPSE, to už nikdo neřekne.Na druhou stranu, když někdo řekne, že umíme hrát jako CRADLE, tak je to jedině dobře (smích) Asi to je takový vysvětlení..možná je to velkou atmosférou..no fakt nevím.My musíme přiznat, že Cradly máme rádi, je to dobrá kapela i když nás ta poslední věc nějak neoslovila, ale jako proč ne, každej máme nějakej vzor.U nás ale ti Cradlové..spíš ti DIMMU BORGIR.A nebo HECATE ENTHRONED.
Vím o tobě, že studuješ na VŠ velmi neobvyklý obor, který, musím se přiznat vůbec neznám.Jde o sociální atropologii.Můžeš říct o co jde a proč ses to rozhodl studovat ?
Sociální antropologie je obor zaměřený na minority ve společnosti.Dříve to byla exotika, dnes už je to zaměřený i na všechny minority, takže je to velmi blízký sociologii.Například metalisti, anarchisti, to jsou všechno minority.
Co říkáš na nedávnou tragédii v NY ?
Je to určitě tragédie, to bezesporu, ale to, že se přes Evropu v minulým století přehnaly dvě světový války, to už nikoho nezajímá.Obecně vzato, je to neskutečná tragédie, ty lidi si to nezasloužej, ale na druhou stranu, někdo šáhl na Ameriku, letadla padaj tuhle, tamhle, v Moldávii.Prostě to jsou také tisíce obětí, no jo, můžeme říct bylo to v jeden den, prakticky v jednu hodinu zemřelo 10 000 lidí, ale říkám, podle mě by měli umírat jen vojáci a ne nevinní lidi.Ale na druhou stranu, Amerika přestane být na chvíli dominantním státem, ona si to jistým způsobem vydobila a myslím, že si to až tolik...nezaslouží.
Chystáte nové album ? Můžeš prozradit něco nového ? Bude koncepční nebo ne ? A něco o textech, hudbě ?
(smích) Tak můžu prozradit, že se bude jmenovat "Tirnanok, Silence and the Silver".Tirnanok je..udělám to jinak, koho to zajímá, odkazuji na Amber Rogera Zelaznyho.
Jací spisovatelé, malíři nebo hudebníci (historičtí) Tě nejvíce oslovují ?
Ze spisovatelů hlavně teda básníky, třeba Byron, Shelley, Poe, Baudelaire..malířema jsem se nikdy moc tedy nezabíval a pokud jde o hudbu, jsem odkojený na vážné hudbě, takže já miluju Cajkovskiho, Bethoveena, Smetanu..prostě to jsou esa, to jsou hudebníci.Byla vážná muzika a už dlouho nebyla žádná tak dobrá muzika jako před těmi dvěmi sty lety.
Znáš nějaké neznámé kapely tam od vás z Pardubic, které jsou dobré a můžeš je doporučit ?
Tady je ta scéna spíš nezávislá.My jsme teď v kontaktu se skupinou, která hraje takovej ten kanální death/grind, jinak úplně výborný klučíci, jmenujou se LIQUID STUFF.Jinak známější tady z Pardubicka jsou třeba kolíňáci EMPYRIALISM.Jinak tady tak východočeská scéna je taková slabá a z toho taky můžeme těžit, z toho že jsme tady sami.
Tak to je všechno, moc děkuji za ochotu.
Díky Radalfe za krásný interview a zdravím všechny čtenáře METALMANIE!
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.